At bruge forskellige kommunikationsstile: otte måder at tale på, så du bliver hørt og forstået

Alle, der har prøvet at blive misforstået under en samtale, kender til den ubehagelige oplevelse det er, ikke at slå til. I bedste fald siger din samtalepartner ingenting og har bare ikke forstået dig. I værste fald bliver han sur – ja lige frem rasende og går i vrede fra samtalen.

Men dagen kan slutte meget bedre. Selv dig, der kommunikerer dagen lang, kan ved få kneb tale, så du bliver hørt og forstået. Måske anerkendt for din gode måde at sige tingene på.

Det handler om at bruge forskellige kommunikationsstile. Dem er der (i hvert fald) otte af. Ingen stil er bedre end en anden, for hver stil kan både være en katalysator og en bremse for, at du når dit mål med samtalen.

I grafisk form ser de otte stile sådan ud:

Fx virker du venlig og åben med den tilknyttende stil. Men borgeren kan tro, at I er bedste venner, og blive skuffet når du efterfølgende sætter grænser og stiller krav. Hvis du bruger den problemløsende stil uden at det er nødvendigt, – kan du havne med en masse opgaver, som borgeren forventer, at du løser.
Senere i teksten bliver du klogere på de otte stile.

Det er Potentialehusets erfaring, efter at have implementeret stilene i flere forskellige brancher:

  • at de er hurtige at omsætte til din hverdag,
  • at de er sjove at arbejde med
  • at de skaber en værdifuld bevidsthed om, hvordan du bedst opnår din ønskede effekt af samtalen.

Det vil vi i Potentialehuset gerne fortælle jer mere om. I kan få den store pakke, hvor hele afdelingen lærer at hoppe elegant mellem stilene, så i rammer plet i jeres dialog med borgerne.

Vi afvikler også gerne en skræddersyet workshop eller et fyraftensmøde. Eller et kort inspirationsoplæg som opvarmning til en personaledag. Uanset hvad, så lover vi, du kommer til at tale klogere og bedre med dine kolleger og kunder.

Det skete fx for medarbejderne i Jobcenter Vallensbæk, der på to dage fik en sproglig turnaround med lang holdbarhed.

”Vi har lært os selv bedre at kende og har fået en højere bevidsthed om hvilke af de otte kommunikationsstile, der er mest relevante i forhold til målet for borgerne. Vi flekser i dag mellem stilene med udgangspunkt i den enkelte borger og situation”, som Merete Lisbeth Kieme, Souschef, Jobcenter Vallensbæk siger.

FAKTABOKS: De 8 stile kort fortalt:

  1. Den rammesættende stil skaber ro og overblik, når du fortæller om rammer og regler eller dagens program.
  2. Den tilknyttende stil skaber tillid, når du inviterer til kaffe og interesser dig for den andens værdier og oplevelser.
  3. Den inspirerende stil tænder håb, når du giver eksempler på succeser eller foreslår muligheder.
  4. Den problemløsende stil giver overskud hos den anden, når du tager ansvar for at løse knaster på vejen.
  5. Den inddragende stil giver grobund for fælles retning, når du inddrager andres forslag og holdninger i beslutningerne.
  6. Den temposættende stil fører til hurtige resultater, når du tager initiativer og har ambitioner og tillid til den andens ressourcer.
  7. Den udviklende stil skaber ansvarlighed, når du spørger ind til den andens løsninger og ressourcer, på hvordan de selv kan påtage sig at nå målet.
  8. Den rådgivende stil skaber tillid til dig, når du formidler din viden og subjektive erfaring om dit faglige område.

Du kan læse mere om baggrunden for og hvad de kan give her: Kommunikationsstile eller bliv klogere på de 8 kommunikationsstile.