Konstruktiv feedback

Konstruktiv feedback, pædagogisk dag


Det får I:

Vi hjælper jer med at skabe fælles forståelse for hvad feedback er for en størrelse, og hvad  feedback betyder for jeres daglige praksis.

Vi viser jer enkle værktøjer til at give og modtage feedback

Vi træner jer gerne i at give og modtage feedback så det høres, forstås og respekteres.

I udarbejder jeres egne regler og rammer for hvordan, hvor og hvornår konstruktiv feedback skal gives og modtages på jeres arbejdsplads.

Dit/jeres udbytte

En fælles forståelse af vigtigheden af daglige tilbagemeldinger til og fra kolleger og andre

Konkrete værktøjer til at give konstruktiv feedback på åben og respektfuld vis

Konkrete værktøjer til at modtage og se muligheder i den feedback du selv får

Konstruktiv feedback som en vigtig nøgle til at udvikle samspil, kompetencer og faglighed

Et bedre psykisk arbejdsmiljø, hvor personalet i højere grad kan fastholde det gode samarbejde

Med en konsulent fra Potentialehuset får du:

  • Erfaring fra +300 kommunale og regionale arbejdspladser – vi kender jeres praksis
  • En fleksibel og lyttende tilgang, hvor vi skræddersyer det bedste forløb i samarbejde med jer
  • Metoder til at sikre varige og konkrete effekter så I får mest muligt ud af jeres forløb

Konstruktiv feedback giver arbejdsglæde og får os til at gro

  • Slut med fnidder, sladder og uro, – fokuser på jeres kerneopgave
  • Klare men respektfulde meldinger i det daglige samarbejde
  • Styrk anerkendelsen og det gode samspil på jeres arbejdsplads
  • Brug konstruktiv feedback som redskab til faglig og personlig udvikling
  • Det er svært for de fleste, men givende for alle, når man både kan give og modtage konstruktiv feedback i sit team, eller sin afdeling.

    Det højtydende team gør det, 
    - det velfungerende team gør det, ligesom de medarbejdere som stortrives og skaber rigtig gode resultater, oftest får rigelige mængder af konstruktiv og især værdsættende feedback.

    Hvorfor arbejde med konstruktiv feedback?

    Når vi ikke får det sagt, eller ikke får hørt det vi bør vide om, hvordan vores adfærd og kommunikation påvirker andre, skal vi gætte os til alt det, som vi mærker foregår i de daglige samarbejdsrelationer.

    ”Er hun utilfreds med min indsats – og hvorfor?”

    ”Blev han mon sur over min bemærkning i går?”

    ”Hvorfor hjælper hun ikke til i denne situation, når jeg allerede har givet et vink med en vognstang?”

    Det stjæler vores energi, når vi grubler over hvad den anden tænker, når vi er usikre på hvad kolleger eller ledelse mener om vores indsats, og når vi spekulerer på om vi bør og tør sige det til kollegaen, som vi længe har tænkt på.

    Energi som kunne – og burde, være brugt på at løse vores kerneopgave sammen til gavn og glæde for både borgere, os selv og vores kolleger.

    Stikord til indhold

    Muligheder og begrænsninger ved konstruktiv feedback – undgå konflikt og styrk i stedet faglig udvikling

    Rammer og kontekst for at give og modtage konstruktiv feedback relateret til jeres praksis

    En anerkendende tilgang til feedback

    Konkret træning i at give og modtage konstruktiv feedback; også i de svære situationer

    Udarbejdelse af jeres egne praksisrelaterede feedback regler

    Hvornår er en feedback for ”gammel”?

    Hvad skal og bør man egentlig give feedback på når man er på job?

    Hvilke situationer skal man ikke give feedback i?

    Hvad gør man, hvis man har svært ved at tage imod fedback?

    Tør jeg sige det? Hvis nu hun bliver sur eller ked af det…..

    quote-left

    Jeg oplever at vi bruger feedback i det små og også til det svære. Vi har fået et værktøj, der måske har en afsmittende virkning på dem som ikke var med, fordi vi andre ændrer være/talemåde. Medarbejderne synes, at det er blevet nemmere at komme med kritik og at de er blevet bedre til at acceptere hinandens små særheder. Konsulenten var god til at tage en tydelig ledelse og ansvar for dagens udbytte og program – dette betød at alle var konkrete og gode til at byde ind.

    quote-right

    Inger HansenLeder, daginstitutionen Hallandsparken, Høje-Taastrup Kommune

    quote-left

    Relevant emne, brugbart og anvendeligt i hverdagen. ”Virkelig-gjort” igennem praksisøvelser. Øjenåbner i forhold til egen praksis, gode ideer at tage med tilbage til egen arbejdsplads. Refleksionsskabende

    quote-right

    Betina VindeballeTeamkoordinator og dagplejepædagog, Københavns Kommune

    (Udtalelse efter 1½ times inspirationsworkshop om feedback)