3 gyldne regler når du giver kollegial feedback.

I mange organisationer og teams, giver vi alt for sjældent hinanden feedback. Nogle steder siger vi først  tingene højt, når der er noget vi er stærkt utilfredse med.

Selvom det kan være svært at få sagt tingene højt til en kollega, er det så ærgerligt når vi ikke får sagt højt når der er noget som ikke fungerer, og ikke melder ud om alt det gode arbejde vi ser vores kolleger gøre.

3 enkle regler kan hjælpe dig med at give kollegial feedback som er både hjælpsom og ærlig.

1. Start med at give anerkendende feedback, så du får skabt psykologisk tryghed.

Hvis ikke der er psykologisk tryghed, og din kollega er i tvivl om du egentlig er tilfreds med det arbejde hun udfører, er der ikke store chancer for at en kritisk feedback vil falde i god jord.

Start derfor med at læg mærke til alle de gode ting din kollega  gør, og sig det højt. Hver gang du tænker at hun gør noget der er rigtig godt for jeres kerneopgave eller samarbejde, så sig det. Det hjælper også dig til at komme i gang med at få sagt tingene højt, hvis du skal starte med at rose og anerkende.

Når den anerkendende feedback konto er velpolstret mellem jer, er det meget nemmere at skabe  lydhørhed for at der også er noget du ønsker skal være anderledes.

2. Vær konkret, så din kollega ved hvad du taler om.

Hvis du fortæller din kollega at han er dygtig eller god at samarbejde med, bliver han måske opløftet og glad, men han bliver ikke meget klogere på hvad det er han gør som virker godt.

At han er dygtig eller god er din tolkning, og det kan være meget mere hjælpsomt hvis du fortæller hvad du tolker ud fra.

”Du bevarer roen og taler helt nærværende til børnene selvom der er kaos på stuen” er langt mere hjælpsomt end at sige ”Du er sådan en dygtig pædagog”.

Det kan være svært at skille det du tolker fra det du faktisk iagttager og bygger din tolkning på, men du kan spørge dig selv:

Hvad har jeg set eller hørt min kollega gøre, som får mig til at tænke at han er dygtig?

At få konkret og specifik feedback kan være guld værd for din kollega, som nu ved at det han gør i de kaotiske situationer har en rigtig god effekt, og endda bliver bemærket.

3. Forbered din kollega når du har kritisk feedback, og vælg en passende situation


Nogle gange har du behov for at få sagt noget højt til din kollega omkring noget du ikke synes fungerer. Det kan være at du oplever en kollega som optræder afvisende overfor nogle pårørende, eller du har en kollega som du oplever ikke lytter helt efter når du siger noget til hende.

Giver du din feedback på et tidspunkt hvor DU er stresset og har fået nok, vil din retorik blive derefter, og du kan godt regne med at få en forsvarsreaktion. Hvis du giver feedbacken på et tidspunkt hvor din kollega selv er travlt optaget eller stresset, vil der helt sikkert ikke være båndbredde til at lytte efter.

Sørg for at vælge en passende situation med nogenlunde ro, og forbered gerne din kollega på at du har 

noget du har brug for at vende med hende.

Når du giver feedbacken, så sørg for at du også efterlever regel 1 og 2. Der skal altså være opbygget en psykologisk tryghed mellem jer, og du skal formulere dig konkret og specifikt. Giv feedback på det du har hørt og set, og giv så din kollega tid til at spørge ind, og fordøje det du fortæller..

Vi håber de 3 gyldne regler gør det lidt lettere at komme i gang med at give kollegial feedback.

Vil I kick starte en kollegial feedback kultur hos  jer, så ring til os helt uforpligtende ved at klikke på ovenstående boks eller udfyld kontaktformularen nederst på siden.

I Potentialehuset har vi nemlig meget stor erfaring med at facilitere personaledage og forløb omkring faglig feedback.