Lynopskriften på fremragende feedback

Giv og få konstruktiv feedback – helt uden at nogen bliver sure

Har du nogensinde siddet med knude i maven og et indre raseri buldrende i kroppen, blot fordi en kollega, der jo ikke aner noget som helst, har givet dig lidt kritisk feedback på din indsats?

Hvis ikke, så er du heldig og kan gå videre til næste gøremål på dagsbefalingen. Hvis du kender til knuden og raseriet, synes vi, at du skal læse videre – og sende artiklen til kollegaen, der ikke fatter nogen som helst.

For mens de fleste af os higer efter ros, er det straks mere problematisk, når kollegaerne banker løs på den ømme tå. Så kommer knuden og raseriet. Men tre gode råd kan bortvise begge del ud af kroppen, gøre kritik til konstruktiv feedback og katapultere dig ind i kunsten  at giv og få konstruktiv feedback.

Det er såre simpelt:

Giv gaver modtageren kan bruge:

  1. Vær konkret
  2. Formuler dit ønske
  3. Husk at anerkende

 

Tag imod med et smil og sig tak

  1. Pak gaven ordentligt ud (lyt for at forstå)
  2. Du ejer feedbacken – hvad vil du med den?
  3. Husk at sige tak

 

Når du giver feedback

1. Vær konkret

Når du giver feedback til en kollega, skal den være konkret, før den er brugbar. Det nytter ikke noget, at du væver eller udtrykker dig i generelle og abstrakte vendinger. Hvad er det præcis for en adfærd du vil give din kollega feedback på? Hvad har du set hende eller ham gøre?

Abstrakt versus Konkret feedback er fx:

Du respekterer ikke andres taletid

Du får ikke inddraget borgerne ordentligt

Du byder ikke nok ind i teamet

Du afbrød mig 3 gange sidste gang vi holdt møde

Du fik ikke spurgt borgeren hvad hun selv mente om ideen

Vi stod alene om planlægningen af arrangementet og kunne godt have brug din hjælp

2. Formuler dit ønske

Hvis ikke du siger hvad du vil have, er det svært for andre at give dig det. Forestil dig du går ind på en restaurant og tjeneren kommer ned til dig. Du kritiserer retterne en for en og fortæller hvorfor du ikke kan lide dem og ikke har lyst til at spise dem. Det bliver en laaang aften, - ikke mindst for tjeneren.

Gør dig klart hvad du ønsker af din kollega og hvordan du vil formulere dit ønske.

Fx:

”Jeg vil gerne have at du lytter mig til ende, og prøver at tage mit perspektiv et øjeblik”

”Jeg synes det er vigtigt, at du får tjekket med borgeren, hvad hun tænker om dine forslag, næste gang du har en samtale”

”Jeg har brug for, at du er mere opmærksom på at spørge, om vi andre i teamet har brug for hjælp”

3. Husk at anerkende

Hvis kontoen er tom bliver der hurtigt overtræk. Husk at sætte ind på den anerkendende konto til dine kolleger. Hvis først den er i minus er chancerne for at din kollega tager imod feedbacken meget lille. Det betyder at du skal anerkende alt det positive dine kolleger gør hver dag. Så bliver det meget nemmere for dem at høre, når der er noget du gerne vil have de justerer på.

Når du anerkender din kollega skal det også være konkret før det er brugbart – og troværdigt.

Når du modtager feedback

1. Pak gaven ordentligt ud.

Når du skal modtage en feedback er du måske fristet til at forklare eller forsvare dig.

Men tænk i stedet at din kollega er ved at give dig en gave, og brug tid på at ”pakke feedbacken ud”. Det gør du ved at lytte for at forstå, og spørge ind til det som du ikke forstår. Du ved endnu ikke hvad gaven består af, og selv hvis papiret ser lidt kedeligt ud, og sløjfen er bundet sjusket, kan indholdet vise sig meget brugbart.

Det kræver at du slår automatreaktionerne fra, og slår ørerne ud. Til gengæld får du måske noget forærende, som du kan bruge lang tid fremover i dit arbejdsliv.

2. Du ejer feedbacken.

Når feedbacken er pakket ud og forstået er det din. Du bestemmer helt selv hvad du vil gøre med den. Ligesom med julegaven fra moster Anna er det helt op til dig om du vil stille den til skue på kaminhylden, sætte den på loftet, eller diskret smide den til storskrald ved førstkommende lejlighed.

Du skal ikke reagere på alt den feedback du får, men overvej grundigt hvad du kan bruge den til, før du beslutter dig. Det skylder du giveren – og det leder os til sidste punkt…

3. Husk at sige tak

Uanset hvad du mener om feedbacken, så har din kollega gjort et stykke arbejde for at give dig en feedback. Måske har det været svært for hende, måske har hun været bange for din reaktion, og har brugt tid og kræfter på hvordan hun kunne sige det på en ordentlig måde.

Så husk at sige tak for feedbacken – også til den feedback du i dit stille sind ved ryger direkte til småt brændbart. Så er der nemlig større chance for at kollegerne tør give dig feedback en anden gang, og næste gang er det måske guld der venter…

  • Hvorfor ikke øge din chance for at giv og få konstruktiv feedback, som er guld værd?

 

Du kan via disse links læse mere om henholdsvis at give nem konstruktiv feedback eller modtage feedback .

I kan også få hjælp af Potentialehuset til at træne feedback og opbygge en stærk og konstruktiv feedback kultur...